De fiecare dată când începem colaborarea cu un nou client unele dintre primele lucruri pe care i le descriem sunt etapele prin care vom trece cu proiectul de amenajare. Prin urmare, am ales să le detaliem în acest articol, atât pentru cei care vor să apeleze la un specialist și nu știu la ce să se aștepte cât și pentru cei care încă se documentează despre ceea ce îți poate oferi un arhitect sau designer de interior. Într-adevăr este de menționat faptul că acesta este modul nostru de lucru pe care l-am rafinat în timp, el poate să difere în funcție de fiecare echipă de designeri și arhitecți, dar pașii ar trebui să fie similari.
În primul rând ar trebui menționat faptul că un proiect de amenajare interioară are 2 etape principale: proiectarea și implementarea, fiecare cu subetapele lor.
1. Proiectarea
Proiectarea reprezintă, așa cum îi spune și numele, etapa de concepere “pe hartie” a proiectului de amenajare. Aceasta are la randul ei 4 subetape pe care le-am detaliat în ceea ce urmează.
a. Etapa 0 - Interviul cu clientul și releveu
Primul pas pe care îl va face orice designer de interior va fi să își ia informațiile necesare începerii proiectului, atât de la client cât și informațiile legate de locuința ce urmează a fi amenajată. Astfel, la prima întâlnire, acesta va încerca să te cunoască și îți va pune o serie de întrebări legate de preferințele tale, de stilul de viață, program, hobby-uri, dar și întrebări specifice legate de ceea ce îți dorești în fiecare zonă/încăpere a locuinței. După acest interviu, designerul va avea nevoie de planul locuinței tale (îi poți da fie planul pe care l-ai primit de la dezvoltator, dacă este vorba de un bloc nou, fie planul cadastral) iar pe acesta va avea nevoie să îl mai completeze cu dimensiuni pe care le va lua de la fața locului.
b. Etapa 1 - Mobilarea planului și moodboard-ul
După ce are toate informațiile necesare, designerul începe proiectarea propriu-zisă, mobiland planul și realizând moodboard-ul.
Mobilarea planului este o schița 2D unde se stabilesc pozițiile și dimensiunile tuturor obiectelor de mobilier. De obicei designerul va realiza 2 sau chiar mai multe variante de mobilare în plan, pentru că fiecare are avantajele și dezavantajele ei și doar tu poți decide care este cea mai bună pentru tine (chiar dacă ele au fost proiectate ținând cont de cerințele tale unice). Această etapă este extrem de importantă pentru că ea da tonul întregii amenajări, de aceea ar trebui să îți iei câteva zile și să analizezi diversele posibilități înainte să alegi varianta finală. De asemenea, este bine de știut faptul că se pot realiza mai multe variante de mobilare în plan, dar odată ce am trecut la proiectarea 3D, revenirea asupra planului poate însemna costuri și timp suplimentar, deci mai bine îți iei mai mult timp de gândire în această etapă.
Tot în cadrul acestei etape, designerul va realiza moodboard-ul, adică o selecție de imagini de inspirație cu interioare care se încadrează în stilul care consideră că ți s-ar potrivi ție cel mai bine. Asta nu înseamnă că arhitectul va copia apoi acele imagini în amenajarea ta, ele sunt doar un reper prin care își poate da seama ce tip de atmosfera îți dorești, ce materiale sau culori îți plac. Și de data aceastăa este foarte important să îi comunici ce elemente îți plac și ce nu în respectivele imagini, pentru a-l ajuta să își dea și mai bine seama care este stilul potrivit pentru ține. De asemenea, dacă deja ai salvat și tu imagini cu exemple de interioare care îți plac, cu atât mai bine, este monetul ideal pentru a i le arata designerului.
c. Etapa 2 - Randările și lista de cumpărături
Această este etapa cea mai interesantă pentru clienți în general, pentru că acum au ocazia să vadă randarile, acele imagini fotorealiste cu amenajarea locuinței lor, prezentate pentru fiecare încăpere în parte, din mai multe unghiuri. De principiu, pentru această etapă vei putea cere un set de modificări designerului pentru ca randarile să corespundă și mai mult nevoilor tale.
Pe lângă randari, designerul îți va preda și o lista de cumpărături care va include toate obiectele de mobilier, finisajele, sanitarele și corpurile de iluminat propuse în amenajare. Fiecare obiect va fi prezentat cu imagini, preț, cantități, furnizorul de la care să le achiziționezi, inclusiv link direct către pagina acestuia de unde le poți cumpără online.
d. Etapa 3 - Detalierea tehnică
După ce ați stabilit împreună formă finală a randarilor, designerul va putea trece mai departe pentru a pregăti proiectul pentru implementare, prin realizarea unor planșe tehnice ce vor fi trimise pe șantier pentru a comunica echipelor ceea ce trebuie să execute. Aici documentația oferită de designer poate să difere în funcție de stadiul la care a fost preluată locuința în momentul începerii amenajării. Vom enumera toată documentația necesară pentru un proiect de complexitate maximă:
- Plan de compartimentare – este necesar dacă în proiect s-a schimbat poziția inițială a pereților încăperilor
- Plan de plafon – este necesar dacă în proiect au fost prevăzute scafe (formă realizată pe plafon din gips-carton și iluminată cu bandă LED, care de obicei marchează o anumită zona) sau alte elemente decorative pe plafon
- Plan de iluminat – este necesar dacă în proiect au fost schimbate pozițiile corpurilor de iluminat sau au fost adăugate altele
- Plan electric- este necesar dacă în proiect au fost schimbate pozițiile prizelor și întrerupătoarelor sau au fost adăugate unele noi
- Detaliere tehnică a mobilierului pe comandă – aceasta prevede dimensiunile și compartimentările interioare ale acestuia, precum și materialele, culorile și accesoriile alese și este necesară pentru execuția mobilierului propus pe comandă.
Sfat: un proiect va corespunde cu atât mai bine cerințelor tale cu cât vor putea fi controlate mai multe aspecte ale acestuia, deci recomandarea noastră este să apelezi la serviciile noastre cât mai devreme cu putință pentru a putea face aceste modificări pe șantier până nu este prea târziu. În același timp, este de menționat faptul că un proiect atât de customizat va costa mai mult decât un proiect care este preluat de la alb, adică complet finisat.
2. Implementarea
După ce am trecut prin toate etapele descrise mai sus și am terminat de pus proiectul pe hârtie putem trece la implementară efectivă a acestuia. Poți alege să te ocupi singur de această parte sau să lași totul în seama arhitecților, contracost. Indiferent de alegerea ta, subetapele implementării sunt aceleași: coordonarea de șantier și mobilarea.
a. Coordonarea de șantier
Aceasta este o subetapă prin care vei trece dacă primești locuința la gri sau dacă vrei să o renovezi. Coodoronarea de șantier va fi cu atâta mai compexă cu cât se va dori o refacere mai completă a locuinței sau cu cât amenajarea propusă va fi mai complexă:
- Cerere oferte de preț – atât pentru execuția lucrărilor cât și pentru materialele necesare (cele care nu se regăsesc în lista de cumpărături) sau pentru mobilierul pe comandă
- Organizarea lucrărilor – designerul își va organiza lucrările în funcție de ordinea în care acestea trebuie făcute pe o durata de timp agreată împreună
- Comandarea materialelor/finisajelor – în funcție de planificarea stabilită anterior, designerul va comanda materialele și finisajele necesare astfel încât acestea să se găsească pe șantier când este nevoie de ele.
- Supravegherea execuției lucrărilor – în continuare, designerul va supraveghea echipa pe șantier și îi va furniza toate informațiile necesare astfel încât să se execute întocmai ceea ce a fost proiectat. De asemenea, le va oferi asistență atunci când este nevoie, pentru că oricât de minuțios ar fi proiectată o amenajare, pe șantier apar mereu evenimente neprevăzute.
b. Mobilarea
După ce sunt toate finisajele montate (fie că locuința a fost preluată la alb fie că etapa de șantier s-a încheiat) putem trece la mobilarea acesteia, care presupune 2 componente: mobilierul gata făcut propus de la furnizori și cel propus pe comandă. În ceea ce privește mobilierul propus de la furnizori, acesta trebuie comandat online și primit la locație. Fiecare furnizor va trimite câte un colet sau mai multe, cu curieri diferiți, în zile diferite și la ore diferite. Apoi, aproape toate piesele achiziționate astfel vor veni pe bucăți și vor trebui asamblate și montate pe poziție (inclusiv corpurile de iluminat). În ceea ce privește mobilierul propus pe comandă, după ce ai agreat oferta de preț, echipa care îl va realiza va veni să ia măsurători la locație urmând ca la aproximativ o luna după această dată să aibă loc montajul pe durata mai multor zile.
Sfat: dacă alegi să o faci singur, implementarea este partea proiectului care îți va consuma cel mai mult timp, șantierele putând să dureze între 3 și 12 luni, sau chiar mai mult în funcție de complexitatea proiectului. De asemenea, aceasta trebuie planificată cu foarte multă atenție pentru a nu da totul peste cap, iar această comunicare și organizare a specialităților între ele poate fi extrem de stresantă și obositoare, dacă nu ai un proces bine pus la punct. Recomandarea noastră este să lași specialiștii să se ocupe de această etapă, vei scapa de stres, timp pierdut și te vei asigura că proiectul se materializează întocmai ca pe hârtie.
Sperăm că am clarificat care sunt etapele unui proiect de amenajare, dar și de ce sunt ele importante și sperăm ca articolul să îți fie de folos în a decide dacă vrei să colaborezi cu un designer de interior sau dacă ești pregătit să realizezi proiectul singur!